Algemene voorwaarden
Artikel 1 : Algemene bepalingen
Ondanks het feit dat de catalogus en de website met de grootst mogelijke zorgvuldigheid worden samengesteld, is het toch mogelijk dat de aangeboden informatie onvolledig is, materiële fouten bevat of niet up-to-date is. Kleuren kunnen licht afwijken van de foto's. Carpa Fashion is wat betreft de volledigheid van de informatie gehouden tot een middelenverbintenis.
Carpa Fashion is niet aansprakelijk voor kennelijke zet-, druk- of andere materiële fouten, tenzij deze de consument misleiden of hem verhinderen een geïnformeerde keuze te maken. In dat geval behoudt de consument zijn wettelijke rechten.
Elk aanbod staat enkel open voor klanten die woonachtig zijn in de Europese Unie. De artikelen zijn uitsluitend bestemd voor normaal particulier gebruik
- kredietkaart: VISA, Mastercard
- bankkaart: Bancontact
- overschrijving op onze rekening: zodra wij het totaalbedrag hebben ontvangen, zullen wij uw bestelling dezelfde dag nog versturen. Gebruik bij betaling altijd het ordernummer, zodat wij de betaling snel kunnen verwerken. Indien Carpa Fashion binnen de 7 dagen na bestelling geen betaling ontvangt via overschrijving, zal de bestelling worden geannuleerd. De klant zal hierover per e-mail worden verwittigd vooraleer de annulering effectief wordt doorgevoerd.
- betalen bij afhalen in de winkel: betaal contant of via Bancontact, VISA, Mastercard.
Artikel 6: Sancties voor niet-betaling
In geval van niet- of laattijdige betaling is de klant vanaf de datum van wanprestatie van rechtswege en zonder aanmaning een verwijlinterest verschuldigd, berekend op basis van de wettelijke rentevoet, zoals vastgesteld door de Belgische wetgeving, zonder dat er een drempel wordt gehanteerd. De wettelijke rente wordt berekend vanaf de vervaldatum van de factuur, totdat het verschuldigde bedrag volledig is betaald.
Daarnaast kan Carpa Fashion een redelijke schadevergoeding eisen voor administratieve en invorderingskosten. Deze vergoeding bedraagt maximaal €15. Deze schadevergoeding zal in redelijkheid worden vastgesteld, rekening houdend met de werkelijke kosten en de omstandigheden van de zaak.
Onverminderd het voorgaande behoudt Carpa Fashion zich het recht voor om de niet (volledig) betaalde artikelen terug te nemen.
a. Wettelijke garantie (enkel voor consumenten)
Krachtens de wet van 21 december 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen heeft de consument wettelijke rechten. Elk artikel is onderworpen aan de wettelijke garantie vanaf de datum van aankoop (of, indien van toepassing, levering aan de eerste eigenaar). De consument heeft 2 maanden na de vaststelling van een gebrek om dit te melden. Indien het artikel binnen de garantieperiode een gebrek vertoont, kan de consument eisen dat het artikel wordt hersteld of vervangen, zonder kosten voor de consument, tenzij dit onmogelijk is of onevenredig zou zijn.
b. Algemeen
Om een beroep te doen op de garantie, moet de klant het aankoopbewijs kunnen voorleggen. Voor artikelen die online zijn aangekocht en bij de klant thuis zijn afgeleverd, dient de klant vooraf contact op te nemen met Carpa Fashion, waarna de klant het artikel op zijn kosten terug dient te bezorgen aan Carpa Fashion. Elk gebrek dient binnen 1 maand na vaststelling ervan te worden gemeld. Nadien vervalt elk recht op herstelling of vervanging. De wettelijke garantie is nooit van toepassing op fouten die ontstaan ten gevolge van ongevallen, verwaarlozing, valpartijen, abnormaal of incorrect gebruik, gebruik van het artikel in strijd met het doel waarvoor het is ontworpen, het niet naleven van de gebruiksinstructies of handleiding, foute wasbeurten, aanpassingen of wijzigingen aan het artikel, hardhandig gebruik, slecht onderhoud of abnormaal of incorrect gebruik. De garantie is eveneens niet van toepassing op artikelen met een kortere levensduur of slijtageartikelen. Defecten die zich manifesteren na een periode van 6 maanden volgend op de datum van aankoop (of levering) worden geacht geen verborgen gebreken te zijn, behoudens tegenbewijs door de klant. De garantie van het artikel is niet overdraagbaar.
Dit artikel geldt uitsluitend voor klanten die in hun hoedanigheid van consument artikelen online aankopen.
De consument heeft het recht om binnen een termijn van 14 kalenderdagen zonder opgave van reden de overeenkomst te herroepen. Deze termijn gaat in op de dag na de levering van het goed.
Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet de consument Carpa Fashion via een ondubbelzinnige verklaring (bijv. schriftelijk per post of e-mail) op de hoogte stellen van zijn beslissing de overeenkomst te herroepen. De consument kan hiervoor gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping, maar is daartoe niet verplicht.
De consument moet de goederen uiterlijk binnen 14 dagen na de dag waarop hij zijn beslissing tot herroeping heeft meegedeeld, terugzenden of overhandigen aan Carpa Fashion, Cesar Meeusstraat 28 – 9240 Zele. De directe kosten voor het terugzenden van de goederen zijn voor rekening van de consument. Goederen met een verkoopprijs van €100 of meer dienen via een koerierdienst (zoals DHL, FedEx of gelijkaardig) te worden teruggezonden.
Tijdens de herroepingstermijn mag de consument het product hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen. Indien het product verdergaand wordt gebruikt dan nodig om de aard, kenmerken en werking ervan vast te stellen, is de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering.
Carpa Fashion zal alle ontvangen betalingen, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van de keuze van een andere leveringswijze dan de door Carpa Fashion geboden goedkoopste standaardlevering), terugbetalen binnen 14 dagen nadat zij op de hoogte is gesteld van de beslissing van de consument om de overeenkomst te herroepen. Carpa Fashion mag wachten met terugbetaling tot zij de goederen heeft teruggekregen of tot de consument heeft aangetoond dat hij de goederen heeft teruggezonden.
Uitzonderingen op het herroepingsrecht (art. VI.53 WER):
De consument kan het herroepingsrecht niet uitoefenen voor:
- De levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
- De levering van verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
- De levering van goederen die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Het modelformulier voor herroeping. kan je hier downloaden. Lees meer op onze retourpagina.
Het Belgisch recht is van toepassing. In geval van geschil kan de consument zich wenden tot de rechtbank van zijn woonplaats, conform de Europese regelgeving.